Creșterea comisioanelor în urma limitării numerarului
Primele efecte ale limitării numerarului nu au întârziat să apară. Mai multe bănci au transmis deja clienților că urmează să opereze creșteri ale comisioanelor pentru operațiunile de retragere de numerar sau depunere de numerar la ghișee, plăți inter și intra-bancare (cele făcute la ghișeu).
Primele efecte ale limitării numerarului. Măsura îi afectează pe proprietarii magazinelor din rural
Măsura îi afectează pe proprietarii micilor magazine din zonele rurale, unde plățile se fac cel mai mult în numerar, iar comercianții sunt obligați să ducă seara banii la bancă. Ei vor plăti acum mai mult pentru ca banca să le pună banii în cont, ceea ce le va afecta costurile.
„Gândiți-vă că sunt peste 60.000 de mici comercianți, foarte mulți având magazine în zone rurale, unde plățile se fac exclusiv cash. Clienții vin și plătesc cu bani gheață, unii coboară din munte să-și facă aprovizionarea. Seara, proprietarul s-ar duce la cash and carry să-și refacă stocurile, dar acum ne-a coborât plafonul. Păi unde și cum să-mi urc eu bani pe card la ora aia ca să-mi plătesc marfa cu cardul?”, explică într-o discuție cu HotNews Feliciu Paraschiv, fondator al Paco Supermarkets și Vicepreşedinte Asociaţia Naţională a Comercianţilor Mici şi Mijlocii din România – ANCMMR.
Ce arată datele pe România?
Numărul de agenții bancare a scăzut în ultimii ani. Aproape că s-a înjumătățit. La orașe mai e cum e, dar în mediul rural sau pe Litoral e jale. Sunt orașe care au rămas fără unități bancare și abia cu presiuni politice s-a reușit re-deschiderea unor bănci care închiseseră ultima unitate și au plecat din cauza costurilor ridicate.
Dacă te uiți la numărul unităților bancare la mia de kilometri pătrați, acestea s-au înjumătățit în ultimii 15 ani.
Iar la numărul agențiilor care revin la suta de mii de adulți, lucrurile arată la fel de rău. Dacă vă uitați pe cele mai recente statistici ale FMI – e o hartă interactivă- o sa vedeți că România stă mai prost decât țările din jur.
Iar la numărul de bancomate la suta de mii de adulți suntem într-o situație în care niciun specialist nu ar recomanda reducerea plăților în numerar.
Ce arată un raport al Consiliului Concurenței
În mediul urban, o unitate deservea aproximativ 4200 de clienți în anul 2015, ajungând în prezent să deservească 4700 de clienți. Schimbarea este mult mai dramatică în mediul rural, unde, în anul 2015, o unitate deservea aproximativ 6100 de clienți, ajungând în prezent să deservească 9000.
În mediul rural, închiderea unităților și creșterea considerabilă a numărului de clienți pe care o unitate trebuie să îi deservească îngreunează accesul la sistemul bancar.
Propensiunea diferită spre utilizarea noilor tehnologii pe medii de rezidență reiese și din gradul diferit de dotare cu unități self service a rețelei teritoriale. În 2020, 79% din sediile din mediul urban erau dotate cu unități self-service, față de doar 8% în mediul rural.