Factorii psihologici ai achiziționării excesive și neesențiale de Black Friday
În ziua de Black Friday, cumpărăm mult și inutil. Studiile arată că avem tendința de a achiziționa mai mult decât de obicei, chiar și produse de care nu avem nevoie. Există anumiți factori psihologici care ne impulsionează spre cumpărături mai mari.
Cumpărăm mult și inutil de Black Friday
Campaniile de marketing ale magazinelor au strategii bine puse la punct, bazate pe factori psihologici, care au menirea să ne facă să cumpărăm în cantități cât mai mari.
Acești factori psihologici sunt:
Frica de a nu rata „super oferte”
Multe produse se cumpără în primele ore ale dimineții, ele sunt însoțite de mesaje precum „Stoc limitat” sau „Acest produs mai este vizionat de încă 20 de persoane”. Toate aceste mesaje trezesc în noi sentimentul de frică. Ne este teamă să nu ratăm o super ofertă sau un produs la un preț redus.
Competiția socială și dorința de a avea cele mai noi produse
Următorul factor psihologic care ne face să cumpărăm mai mult este competiția cu cei din jur. Vrem să avem produse la fel de bune cum are prietenul sau vecinul sau chiar mai bune, mai performante. Faptul că achiziționăm un produs la reducere ne dă senzația că am câștigat ceva.
Sentimentul de satisfacție și senzația că am câștigat ceva
Cumpărăturile eliberează endorfinele, cele responsabile de stări de euforie și satisfacție. Achiziționarea de produse la prețuri reduse creează un sentiment de satisfacție și ne face să simțim că am câștigat ceva.
Cumpărăm lucruri de care nu avem nevoie
Un sondaj recent relevă faptul că șapte din zece români simt că au cheltuit bani pe produse de care nu aveau nevoie. Ba mai mult, patru din zece români au luat chiar un credit pentru a cumpăra produse la preț redus deși nu aveau neapărat nevoie de ele.
Factorii psihologici care influențează deciziile de cumpărare
„Toți stimulii și toate cuvintele sunt alese și sunt gândite de specialiști. Sigur că și culoarea, mărimea literelor, momentul în care apar și mesajul pe care îl transmit în momentul în care tu privești atent un anumit produs, toate aceste elemente care par a fi nesemnificative au o repercusiune în ceea ce privește alegerea, dorința, impulsivitatea și tentația”, a explicat psihologul Keren Rosner.
Astfel, în ziua de Black Friday, factorii psihologici joacă un rol important în deciziile noastre de cumpărare. Frica de a nu rata ofertele, competiția socială și dorința de a avea cele mai noi produse, precum și sentimentul de satisfacție și senzația că am câștigat ceva ne influențează în a achiziționa mai mult decât avem nevoie. Este important să fim conștienți de acești factori și să ne gândim bine înainte de a face achiziții excesive și neesențiale.