Stalin și Canalul Dunăre – Marea Neagră: Planul pentru a opri ironiile burghezilor români despre comuniști
Un nou detaliu despre construcția Canalului Dunăre – Marea Neagră a ieșit la iveală în urma dezvăluirilor lui Gheorghiu-Dej, făcute într-o convorbire-confidență cu un scriitor notoriu. Potrivit acestuia, planul pentru construcția canalului a fost pus la cale pentru a opri ironiile burghezilor români despre comuniști. Detaliile acestei întâlniri au fost consemnate de Marin Preda în cartea sa „Cel mai iubit dintre pământeni”.
Vizita lui Gheorghiu-Dej la Stalin
În anul 1948, într-un moment în care economia României era într-o situație dificilă, Gheorghiu-Dej s-a hotărât să meargă la Moscova pentru a discuta cu Stalin. După trei zile de așteptare, liderul român a fost primit de Stalin și i-a prezentat situația din țară. Gheorghiu-Dej i-a explicat că muncitorii și țăranii se confruntă cu dificultăți, iar burghezia română râde de noii guvernanți și lansează anecdote pe seama lor.
Planul lui Stalin
După ce a ascultat cu atenție, Stalin i-a spus lui Gheorghiu-Dej că se va gândi la problemele lor și l-a trimis înapoi la hotel. După alte trei zile de așteptare, liderul român a primit un telefon de la Stalin. Acesta l-a invitat pe Gheorghiu-Dej în fața unei mese, pe care se afla o hartă a României în relief. Stalin a luat un băț și l-a pus pe hartă, iar apoi a făcut gesturi cu el de-a lungul traseului canalului propus. Ideea era să se construiască un canal care să lege Dunărea de Marea Neagră și să fie folosit pentru a-i „sapa” pe cei care râdeau de comuniști. Astfel, canalul ar fi fost o metodă prin care să se fertilizeze Dobrogea și să se deschidă o cale spre mare.
Un Gulag românesc
Conform lui Gheorghiu-Dej, acest canal ar fi fost un fel de Gulag românesc, după modelul stalinist. Construcția acestuia ar fi avut scopul de a opri ironiile burghezilor români și de a le arăta că guvernanții comuniști au puterea să răspundă provocărilor. Acest plan nu a fost pus în practică, dar dezvăluirile lui Gheorghiu-Dej aruncă o nouă lumină asupra motivelor reale din spatele construcției Canalului Dunăre – Marea Neagră.
Construcția Canalului Dunăre – Marea Neagră a fost una dintre cele mai importante lucrări de infrastructură din România comunistă, dar acum se pare că a avut și o dimensiune politică și simbolică pe care mulți nu o cunoșteau până acum. Dezvăluirile lui Gheorghiu-Dej aduc în prim-plan o altă perspectivă asupra evenimentelor din acea perioadă și ridică întrebări despre adevăratele intenții ale regimului comunist român.