Declinul educației: Copiii de azi și potențialul lor limitat

Declinul educației: Copiii de azi și potențialul lor limitat

author
2 minutes, 21 seconds Read

Declinul educației: Copiii de azi și potențialul lor limitat

Conform unui raport elaborat de grupul bancar Erste, educația în România se află într-un declin alarmant. Rezultatele din ultimii ani arată că un copil născut astăzi în țara noastră își atinge doar 58% din potențialul său productiv, cel mai scăzut nivel din Uniunea Europeană. Această situație îngrijorătoare este cauzată de mai mulți factori, printre care și declinul numărului de profesori în ultimii 25 de ani și existența unui personal demotivat.

Educația se prăbușește în ultimii ani

Raportul elaborat de instituția de credit subliniază legătura semnificativă dintre numărul de ani de studiu și nivelul PIB-ului per capita. Este alarmant faptul că cheltuielile guvernamentale pentru educație reprezintă doar 3,2% din PIB-ul României, ceea ce este considerat o deficiență majoră a sistemului de învățământ. De asemenea, există o diferență semnificativă în nivelul de educație între mediul urban și mediul rural.

Copiii nu-și ating potențialul maxim

Conform calculelor efectuate de Banca Mondială, educația ar trebui să aibă un randament de 9-10%, ceea ce înseamnă că fiecare an suplimentar de studii contribuie la o creștere de 10% a veniturilor anuale. Din păcate, România înregistrează rezultate sub așteptări în acest domeniu, ceea ce se reflectă în indexul capitalului uman. Acest index arată că un copil născut în România astăzi atinge doar 58% din potențialul său productiv ca adult, clasându-se astfel pe ultimul loc în Europa.
Rezultatele extrem de slabe obținute la testele PISA, care măsoară competențele de citire, matematică și științe, reprezintă un semnal clar că sistemul de învățământ din România are nevoie urgentă de reforme. Raportul Erste, elaborat cu sprijinul BCR Research, arată că deși există un progres limitat în sistemul local, este necesar să se pună accent pe îmbunătățirea calității educației.

Aspecte pozitive și necesitatea reformelor

În ciuda rezultatelor slabe, există câteva aspecte pozitive care trebuie evidențiate. Unul dintre acestea este îmbunătățirea accesului la învățământul superior pentru persoanele cu vârste cuprinse între 25 și 34 de ani. În ultimii ani, procentul acestora a crescut de la 9,2% în 2010 la 24,7% în 2022. Acest lucru arată că există un interes crescut în dezvoltarea personală și profesională prin educație.
În concluzie, declinul educației în România este o problemă serioasă care necesită atenție și acțiune imediată. Guvernul și autoritățile responsabile trebuie să aloce mai multe resurse pentru educație și să se concentreze pe îmbunătățirea calității sistemului de învățământ. Doar astfel copiii noștri vor avea șanse reale de a-și atinge potențialul maxim și de a contribui la dezvoltarea țării.

Te-ar putea interesa si: